Klipp fra sentrum 21 jubielumsfilm

Sentrum 21 – 15 år

Butikker

Tekst: Svein Sørnes | Film & Produksjon: Duper film (tidl. Press Play)

Sentrum 21 feirer 15 år
I 15 år har de butikkansatte gitt oss god service, kunnskap og en grunn til å trives. I den anledning ble det laget en jubileumsvideo. Filmet med håndholdt mobil for å gjenskape hverdagen og god stemning på Sentrum 21. Noe er filmet av de ansatte i butikkene og noe av Press Play/Duper film. Gratulerer med 15 år 🙂

Tilbake til Livet i landsbyen

4 damer i NMS butikken

Et hjerte midt i sentrum

Butikker

Å entre NMS sin Gjenbruksbutikk i Randaberg sentrum, kan føles som å snubleover et kaffeslabberas. Der inne sitter det nemlig ofte eldrekvinner og menn blant kopper og kar, mens de drikker kaffe og prater om stort og smått. Akkurat hvem som skal betjene deg, det vet du først når en av dem spretter opp for å hjelpe. På Gjenbruksbutikken er det hjerterom og varme, og om du ønsker – så er det bare å sette seg ned for en kaffekopp eller en kakebit.

Oppstarten

2020 er jubileumsåret til NMS Gjenbruksbutikk på Randaberg. I juni er det 20 år siden butikken åpnet for første gang. I dag er det Solveig Idsø Bø, Anna-Kristin Klæbo Jakobsen (butikkleder), Reidun Goa og Ruth Irene Bøsom sitter rundt bordet og mimrer tilbake. Det var Reidun og Thor Inge Gya, Margareth og Leif Økland, Judith Sande og Malvin (leder) og Ellinor Lilleheim som var i styret fra starten.– Malvin fikk gjennom at alle Gjenbruksbutikker i Norge er unntatt momsplikten, forteller Solveig.– Jeg husker at i starten var folk skeptiske til å kjøpe varer på Gjenbruksbutikken, da kom det kommentarer som «Men det er jo brukt før», forteller Reidun Goa. Den gangen kom de kanskje innom for å supplere et servise de hadde fra før. Hun fortsetter: – Men etter hvert fant folk minner fra barndommen som de kjøpte, og sakte men sikkert er gjenbruk blitt mer og mer akseptert og inn i tiden. Nå er det også blitt aktuelt å kjøpe brukte gaver som man gir til jul. Det er fint. Overfloden har økt med tiden, så varene de får inn nå har høyere verdi enn da butikken åpnet for 20 år siden. – Vi er svært takknemlige for alle gavene i form av varer vi får til butikken vår. Vi har ikke plass til bøker eller store møbler lengre (kun små møbler), men tar stort sett imot alt, sier Reidun Goa.

Skattejakt

Til Gjenbruksbutikken kommer det mennesker i alle aldre. Unge, nyetablerte, godt voksne og eldre. Det har også vært barneforeninger på besøk, det er fint og overraskende at så mange barn aldri har vært i en slik butikk. De er forundret over alt som selges brukt. – De som kommer innom må gjerne ha litt god tid, skyter en av damene inn. Både til å lete, men også til å slå av en prat. Barn som kommer innom omtaler ofte butikken som Skattejakt-butikken. For her kan man finne det meste, om man bare bruker litt tid og leter seg frem.

Sosial arbeidsplass

Butikken har nå ca 35 pensjonister som alle jobber frivillig i butikken.– Vi storkoser oss her. Det er svært sosialt, og med kjekke kunder som liker å prate, forteller Anna-Kristin. I stede for å sitte hjemme, så får vi masse påfyll av å være her. Vi hører historier og utveksler erfaringer. At vi gjør en god jobb for NMS (Norsk Misjonsselskap) og støtter prosjektene i tillegg, er veldig bonus. – Vi trenger alltid påfyll av arbeidskraft, gjerne noen timer i måneden, så om noen pensjonister er på jakt etter en sosial samlingsplass og har lyst tilå bli en medarbeider, så er dette stedet, sier Anna-Kristin.

Damene ler av begrepet dobbeltspensjonert, et begrep de har funnet opp selv.

Jubileumsfest

At butikken nå er 20 år ble feiret med en jubileumsfest i oktober 2019, der de vel 30 dobbeltpensjonerte arbeiderene også var invitert. Damene ler av begrepet dobbeltspensjonert, et begrep de har funnet opp selv: Det er de tidligere pensjonistene som jobbet i butikken, men som nå også er pensjonert fra sitt frivillige arbeid i butikken. Jubileumsfesten ble en skikkelig fin kveld med gode smørbrød, kaker, mye mimring og veldig fornøyde pensjonister samlet i Kirkestuen. De er samstemte rundt bordet når det prates om verdien av butikker som Gjenbruksbutikken på Randaberg:  – Det er viktig at vi har bruktbutikker, for hvor skulle ellers disse varene vært? Det hadde blitt mye mer bruk og kast.

Landsbymagasinet_01-2020

Portrettinternvjuet er hentet fra


Newman butikken

Hildegunn har peiling på hva menn ønsker å kle seg i

Butikker

Dere har sikkert møtt henne. Hun er varm i blikket, alltid hjelpsom og imøtekommende. Hun ble mamma til trillinger, to gutter og en jente, for 24 år siden, og er nå butikksjef og leder av Newman Herreklær. Med to gutter i hus har Hildegunn Sande god peiling på hva unge menn ønsker å kle seg i.

Fra tenåring til 100 år

– Jeg drømte om en herrebutikk i Randaberg, lett tilgjengelig med klær til menn i alle aldre, og det er jeg stolt av at jeg har fått til! Kundegruppen til Newman Herreklær er fra tenåringer til eldstemann på 100 år. – Ja, sier hun og ler, jeg har faktisk hatt en mann her inne som var 100 år. Da var det fint å ha en stol å sitte på. Shopping kan være slitsomt for oss alle, sier hun og smiler.

«Fiks meg et antrekk»

Hildegunn har vært butikksjef i 3 år og ser en endring fra hun startet. Hun ønsket ikke å være en butikk for kun eldre menn, men ha en bredde i utvalget så alle menn, skal kunne finne seg til rette. Det er nå flere merker som gir et større utvalg og et større spenn i pris – her er det noe for alle. Newman Herreklær kan kle deg opp fra topp til tå; klær, sko og belter! – Jeg glemmer aldri en kunde som tydelig var på gjennomreise fra A til B. Han hadde glemt en festmiddag jobben skulle ha på kvelden, og nå sto han her i butikken min, i arbeidsklærne sine. Han sa bare: «Fiks meg et antrekk», så var vi i gang. Det var helt fantastisk. Jeg fikk kle ham opp fra topp til tå. Vi klippet av lappene og han gikk ut som ny mann. Det glemmer jeg nok aldri! Det er viktig for Hildegunn å bli litt kjent med kundene sine, så hun kan finne klærne de trives i.– Det er inspirerende å hjelpe menn med en beskrivelse av hva de ser for seg. Det samme gjelder egentlig når det gjelder gaver. Å jobbe ut fra type, prisklasse og alder for å finne det perfekte klesplagget eller antrekket er noe av det kjekkeste jeg gjør!

Jeg ønsker å være en butikk med herreklær til mannen i bygda vår og øyene rundt oss, og håper derfor at alle skal kjenne på en avslappet atmosfære når de kommer.

Avslappet atmosfære

Hildegunn er takknemlig for de mange hyggelige og faste kundene som kommer. Hun håper at flere gutter kan komme innom, bli kjent med butikken og få råd og tips. – Jeg ser at menn og kvinner ofte har ulike tanker om hva de liker og trives i. Noen liker de stramme buskene, mens mange går for det som er løst og ledig. Noen er bevisste i stylingen, mens andre er ubekvemme når de entrer butikken og går for mørke og nedtona klær. Jeg ønsker å være en butikk med herreklær til mannen i bygda vår og øyene rundt oss, og håper derfor at alle skal kjenne på en avslappet atmosfære når de kommer. Her er det lov for mennene å komme og kikke en og to og tre ganger, før man eventuelt bestemmer seg.– Jeg jobber på et fantastisk fint senter med kjekke kollegaer jeg treffer hver dag, og når vi legger de hyggelige kundene som er flinke til å handle lokalt på toppen av det, så har jeg virkelig verdens beste jobb!

Landsbymagasinet_01-2020

Portrettinternvjuet er hentet fra


Person fra synsam

22 år i Randaberg

Butikker

FAKTA OM Ørjan Arnøy

HVOR ER DU FRA? Tananger
SIVIL STATUS: Gift og har fire sønner,
hvorav en er optiker og en skal bli det.
HVA GJØR DU PÅ FRITIDEN?
Hver onsdag i sesongen (vår og høst)
er jeg med på regatta i regi av Stavanger
seilforening. Jeg er mannskap på en båt
som min kompis eier.
KJÆLEDYR: Hund
HVOR MANGE BRILLEPAR HAR DU?
Jeg har ikke et tall, og det er jo helt klart
en interesse jeg har. Hvert år får jeg 2-3
brillepar, og nå har jeg vært optiker siden
1995… Jeg har veldig mye rart, men jeg
klarer ikke å kaste noen av dem. Noen
briller kommer tilbake, noen blir et klenodium
fordi de er spesielle. Kanskje noen
av barna mine vil synes de er aktuelle
igjen om man bare venter lenge nok?

«Han er sønn, bror og far til en optiker. Hvem er dette?» Dersom dette hadde vært en gåte,så hadde svaret vært Ørjan Arnøy. Men hvem er denne koselige mannen som har stirret Randabergbuen inn i hornhinnene i 22 år?

Ørjan startet sin yrkeskarriere i fars butikk i Sandnes. Den gangen måtte man ta flere kurs etter at man var ferdig, det ble som en praksis etter selve utdanningen (dette er i dag en del av selve optikerstudiet). Da han hadde gjennomført de nødvendige kursene og jobbet i fars butikk i 3 år, rettet han kursen mot Randaberg. De hadde flere kunder fra Randaberg i farens butikk i Sandnes.– Vi syntes det var «gale» at blant alle gravemaskinene og traktorene, så var det ikke et optikertilbud. Sammen med min bror, tok vi sjansen og etablerte butikk i den ene delen av Sport 1 sine lokaler i 1998. Dette ble begynnelsen på fortsettelsen. Han har ikke angret.

Endring

Tidene har forandret seg. Fra gammelt av hadde man én optiker som man gikk til, det var trygt og fint. Men nå er det ikke slik lenger. Nå handler man der prisene er gunstige, på godt og vondt. For noen er det bra med jevn oppfølging, men for andre kan det være gunstig å få andre til å se på øynene.– I vår bransje er det ikke noe offentlig støtteordninger eller faste kunder, utenat kunden selv velger deg som fast optiker, forteller Ørjan.– Med det opplever vi selvsagt stor konkurranse fra andre optikerbutikker både internt i kjeden,men også fra andre kjeder. Videre ser vi at netthandelen tar over deler av markedet som linser og solbriller. Likevel har vi en ekspertise i butikkene, som man ikke får på nettet, og det er nok en fordel. Briller må prøves og testes mtp. passform, så det tar nok litt lengre tid før netthandelen tar helt overhånd i vår bransje. Synsam er en kjede som er flink til å oppdatere seg og henge med på både trender og netthandel. Ørjan sitter godt tilbakelent i stolen og snakker avslappet og rolig.

– Vi holdt et familieråd med vår far, som startet den første butikken. Han var tydelig på at vi burde gå inn i Synsam.

Nytt liv

I 13 år drev brødrene Arnøy butikkene privat, uten å være en del av noen stor kjede. I 2010 ble de kontaktet av Synsam-kjeden og i 2011 ble brødrenes fem optikerforretninger i Rogaland (Randaberg, Hundvåg, Bryne, Stavanger og Sandnes) innlemmet i Synsam-familien.– Vi holdt et familieråd med vår far, som startet den første butikken. Han var tydelig på at vi burde gå inn i Synsam, forteller Ørjan. Han er glad for at de hørte på faren den gangen. En annen som også er storfornøyd med valget som ble tatt, er Ørjans kone.– Kona mi sier at vi endelig fikk et liv igjen etter at vi solgte butikkene, forteller Arnøy og viser til både helgefri annenhveruke og fem uker ferie årlig. Ingen av delene var mulig de 13 årene da han selv satt med det overordnede ansvaret.– Nå sover jeg bedre om natten. Før måtte jeg være «hands on»på alt fra utstillinger, papirarbeid til drift, men nå er jeg en vanlig ansatt som får beskjeder fra høyeste hold om hvordan alt skal gjennomføres og se ut i butikken. Jeg har også sluttet som butikksjef, nå er det Bente Huth som tar den delen. Jeg gjør kun optikerarbeidet, og det er jeg takknemlig for.– Bransjen har forandret seg til at det er gunstigere å være med i en kjede, fremfor å være en øy som drive alene. Vi fikk større muligheter og et større marked. Med kjeden så kom det flere merker og bedre tilbud, som abonnementer på briller og linser.

Landsbymagasinet_01-2020

Portrettinternvjuet er hentet fra


3 herrer i randaberg sentrum

Tre kamerater skrev en avtale på en hvit serviett

Butikker

«Me fikse det!» En spesiell start på 90-tallet skrev tre kamerater en avtale på en hvit serviett om å engang starte en butikk i Randaberg med dongeribukser og herreklær. Den ene solgte da landbruksmaskiner, en jobbet i oljå og en var entreprenør. Men de delte en idé om å starte en butikk sammen,og selv avtaler signert på hvite servietter er til for å holdes.

Starten

Høsten 1999 var det kun noen få butikker som drev innen detaljhandeli Randaberg sentrum. Det var derfor et kjærkomment tilbud for hele bygda da de tre ekte Randabergbuene Bent Bergesen, Gunnar Kolnes og Arve Sem-Henriksen valgte å starte en sportsbutikk, den gang i kjeden MX Sport. Bent mimrer tilbake. «Jeg ringte til markedssjefen i MX Sport og lurte på om vi kunne starte en sportsbutikk på Randaberg. Dette hadde de ikke tro på. Men da kjørte jeg inn til markedssjef John Olsen. Vi fikk en god prat og vi bestemte oss for å starte butikk. Butikken var den gang under halvparten av arealet i dagens butikk.»I dag ser butikken tilbake på et 2019 med det beste driftsresultatet gjennom de 20 årene som har gått siden oppstarten.

Stein på stein

Bent forteller: «Jeg husker åpningsdagene. Det var en fantastisk start med masse folk i butikken. Men hverdagen kom brått på. Jeg jobbet alene og husker særlig en dag i oktober der det pøsregnet hele dagen. Det kom kun én kunde. Han ville ha brune skosnorer, men jeg hadde kun svarte. Da lærte jeg at vareutvalg er viktig. I 2003 bestemte vi oss for å overta en sykkel- og sportsbutikk på Sola, som ville gi seg. Vi overtok hele varelageret og en ansatt på kjøpet. Bent husker godt åpningsdagen der, også. Det var ingen suksess. Det pøsregnet igjen og det var lite besøk i butikken. «Jeg husker jeg talte 649 kroner i kassen. Samme kveld så jeg at det hang 30 par treski i taket. Jeg fikk en idé og satte inn en annonse i Aftenbladet rett før påske: Flotte ski med binding til kun 99,-. Alle skiene forsvant!» Butikken på Sola overlevde, og i 2005 overtok vi også en butikk i Tananger. I 2015 fikk vi, MX Sport Randaberg, en henvendelser fra Sport 1. De ville at vi skulle bytte kjede. Det ble et vanskelig valg, men etter nøye vurderinger valgte vi å skifte til Sport1. Valget har vi aldri angret på. Butikken kom inn i en ny verden. Fra penger i skoesker til data, strekkoder, teknologi og systemer som har gitt muligheten til å utvikle butikken til det den er i dag. Sport 1 har en viktig kvalitet: Hver butikk må tilpasse seg det lokale markedet med gode merkevarer. Dette gjør at butikker som Sport 1 Randaberg overlever, når andre større kjeder sliter:De er ikke avhengig av å selge alpinski når snøen uteblir. Slik unngår de å sitte på store lager.

Samarbeidet med klubbene

Sport 1 Randaberg AS har gjennom denne 20-årsperioden opparbeidet seg et bredt kundegrunnlag som strekker seg langt utover bygdas grenser. Butikken har helt siden oppstarten vært en viktig og gjensidig brikke for bygdas ulike idrettslag. I tillegg har butikken utviklet gode samarbeidsavtaler med idrettslagene på henholdsvis, Mosterøy, Rennesøy, Finnøy og Kvitsøy og har dermed vært en viktig bidragsyter for å trekke folk utenfra til Randaberg sentrum. Bent, Gunnar og Arve er glad for den gode plattformen som er skapt gjennom Sport 1 og det tette samarbeidet de har med de lokale klubbene. Vi opplever en oppriktig glede når klubbene de har avtale med, gjør det bra: Kvitsøy fotball rykker opp, Randaberg volleyball vinner NM gull… Trekløveret kjenner dem og er alle svært interessert i idrett.– Er det noe jeg har lært i årenes løp, så er det at det er viktig å jobbe med noe man brenner for, sier Bent. Etter hvert som årene gikk og andre sportsbutikker la ned,så utvidet butikken på Randaberg seg inn i lokalene til først optikeren så bakeriet, for så å samle hele sortimentet i samme lokale. I august 2019 kom siste stuntet: Trekløveret beveget seg inn i Stavanger og kjøpte Sport 1 Hundvåg. Sport 1 Randaberg og Sport 1 Hundvåg bygger nå på samme prinsippet og har i utgangspunktet de samme varene. De jobber begge inn mot de lokale klubbene rundt og på næringslivet. Uten samarbeid med lag og foreninger lokalt, samt gode ansatte i butikkene, hadde vi ikke vært der vi er i dag, understreker Bent. Vi har solgt utstyr over disk for totalt over 270.000.000 kr.i denne 20-årsperioden. Det blir en del t-skjorter i årenes løp. Interessant å registrere at vi har klart det som er viktig for å drive butikken videre; nemlig positive resultater hvert år siden vi startet.

– Du kan aldri hvile på laurbærene, og tro at det du gjorde i fjor var godt nok

Synlig og aktiv i butikkdriften

Sport 1 Randaberg sitt ansikt utad er og blir Bent Bergesen. Selgeren og kremmeren som fikser det meste. «Grassat gode den der der», sier Bent. For Bent er trygg på kvaliteten i sortimentet sitt. «Me fikse det», seie han dersom de ikke skulle ha rett vare eller størrelse inne. Og han fikser det! Han er opptatt av å ha inne eller skaffe det folk trenger. Det fortelles om en mor som ville oppfylle sønnens ønske om en spesiell bortedrakt fra Liverpool til julegave. Hun ringte Bent. «Eg fikse det»! Han var nemlig selv på tur i Liverpool og travet gatene der borte til han fant riktig drakt og størrelse. Servicen strekker seg langt utover det man normalt kan forvente.– Du kan aldri hvile på laurbærene, og tro at det du gjordei fjor var godt nok. Utfordringene er store når det gjelder varehandel, det er mye som skjer, men man må gjøre de rette valgene og ha de rette folkene bak deg, og det er jeg glad for at jeg har, avslutter Bent.

Sport 1 Randaberg – årets bedrift 2019

Juryen har i sin vurdering lagt vekt på bedriftsøkonomiske forhold og butikkens betydning for lokalsamfunnet. Butikken har hatt en fin og jevn salgsutvikling og har levert positive resultater i alle år. Butikken støtter godt opp om både lag- og foreningsarbeid og andre gode formål i bygda og den bidrar til å skape et godt omdømme for kommunen. Juryen har også merket seg at Sport 1 Randaberg, på en fremragende måte, lar personer med nedsatt arbeidsevne få hjelpe til i butikken og delta med ulike arbeidsoppgaver som disse kan mestre. Butikken har også et meget lavt sykefravær, noe som kan gjenspeile det gode arbeidsmiljøet og den positive utviklingen. Det er en glede å kunne gi årets pris til en bedrift i vår kommune som har greid å markere seg og sette et solid fotavtrykk for god forretningsdrift, sier ordføreren i sin tale.

Landsbymagasinet_01-2020

Portrettinternvjuet er hentet fra


3 damer i en butikk

Dette får vi til sammen

Butikker

En butikk der mødre og døtre er kollegaer og samarbeidspartnere.

De fleste av oss går ut dørene hver morgen for å gå på jobb. Vi har jobbmøter i kontorlokalene, vi kobler på og vi kobler av. Men for jentene på SØR så er jobben en livsstil, en familiesak, en familiebedrift.- Mannen min ler av meg når jeg sier vi skal ha jobbmøte med mor, far og søster, forteller Linn.For jobbmøtene i familien Sørnes kan være rundt middagsbordet en søndag eller en fellesfrokost hjemme hos mor og far. De er sammen om dette.

Familiebedrift

– Jeg hadde aldri klart dette alene, sier Bente Sørnes, daglig leder av SØR.J entene ler litt, for egentlig har de ikke titulert noen som daglig leder. Alle har en viktig rolle i bedriften. Alle er uunnværlige på hver sin måte,sine ansvarsområder, de har funnet sin plass. De er ikke så opptatt av titler og hierarki. Skulder ved skulder jobber mor Bente og døtrene Tonje (29)og Linn (31) med driften av butikken.- Vi har et helt fantastisk samarbeid, både vi som er i Sørnes-familien, men også Irene og Liv-Cate, som jobber her. Vi er som en stor familie alle sammen og så må vi ikke glemme mor sier Bente, hun har vært en uvurderlig hjelp helt siden starten i 2005. På tross av at hun har rukket å bli 78 årer hun fortsatt å se i butikken på travle dager og så sprer hun alltid godt humør rundt seg.- Å være en familiebedrift har plusser og minuser, men aller flest plusser,smiler Bente- Det blir jo et minus når Tonje bestemmer seg for å legge bryllupet i Spania og hele familien vil ned, ler Linn. Men da kom venner rundt familien til pumpene og hjalp til.

Den viktigste moten er at du føler deg vel

Kunder & klær

– Vi merker at kundene våre er svært bevisste på hva de vil ha. Ofte har de bestemt seg før de kommer inn i butikken, forteller Tonje, som er ansvarlig for Instagram-kontoen til butikken. SØR er opptatt av å ha varer i ulike prisgrupper og de skal være av god kvalitet.- Det er spennende med kundene våre. De er så enormt forskjellige, og det elsker vi. Mor og datter, bestemor og barnebarn. En dag kom to åttendeklassinger inn og skulle kjøpe gave til moren. Enormt fint at vi kan være et slikt sted!- Vi har innsett at vi ikke vil kategorisere typer og stil, men plukker ut de klærne og skoene vi liker til ulike bruksområder. Hos oss finner du mote til hverdag, jobb og fest. Tonje legger til: – Den viktigste moten for SØR, er at du skal føle deg vel. Det må være trenden du kjøper klær etter.

Å jobbe sammen er en styrke

– Mor og far har alltid hatt ett fokus: «Så lenge du gjør ditt beste, så er det godt nok», forteller Tonje. Døtrene fortsetter:- De har, gjennom denne butikken, gitt oss et rom der vi mestrer og ser atvi har noe å bidra med. De har alltid regnet med oss og gitt oss 100 % frie tøyler. Gjennom butikken har vi fått en mestringsarena og en stemme. Det er vi evig takknemlig for. Jentene på SØR har hele tiden hatt ett mål: Dette skal vi få til sammen. De fire lærer av hverandre og bygger hverandre opp.- Av og til lurer jeg på om vi blir for mye kollegaer og ikke så mye mor og datter, sier mamma Bente, men samtidig ser jeg at vi er sammen om absolutt alt. Vi hjelper hverandre, involverer hverandre, og vi har sett atdette ikke hemmer oss, men tvert imot, utvikler oss.

Landsbymagasinet_01-2019

Portrettinternvjuet er hentet fra


Bilde av en dame på et bakeri

Noen kjøper bil, Janniche kjøpte et bakeri

Butikker

Fakta om Janniche Håland

STATUS: Gift med ungdomskjæresten,
begge fra Randaberg
BARN: To jenter (22 og 16)
BOSTED: Grødem
FAVORITTMAT: Bacalao
BESTE MIDDAGSTIPS: Lager alltid
dobbel porsjon, da bacalao bare blir
bedre og bedre etter som smakene
setter seg.

Da Janniche nærmet seg 40, begynte hun å løfte blikket. «Finnes det noe mer for meg der ute?».Da hun så annonsen om et bakeri som var til salgs på Randaberg, grep hun muligheten. Dette er nå åtte år siden.

Janniche (47) er apotektekniker av utdanning. I 20 år jobbet hun i apotekbransjen. Først på gulvet som apotektekniker, hun jobbet tre år som lærer på apotekteknikerlinjen ved Bergeland VGS, og videre jobbet hun seg opptil å bli ledende tekniker på sykehusapotekets laboratorium der de blant annet produserte medisiner, cellegift og ernæring.

Lidenskap for mat

Janniche Håland, eier og daglig leder av «Landsbybakeriet» i Randaberg, er den perfekte vert: Lidenskapelig opptatt av god mat, liker å lage det koselig,og elsker å stelle i stand til besøk.- Jeg elsker de gode luktene fra nybakt brød, lyden av prat og latter blandet med klirring fra kopper og krus.Med leder erfaringen fra hennes siste jobb, så var dette den «perfekte jobb»for Janniche, men hun var likevel totalt uvitende om hva hun gikk til.

Bratt læringskurve

Hun fikk erfare at å jobbe med mat, er mye mer enn det gjestene ser fra disken. Mattilsynet har et strengt oppsyn med alle som selger mat. Det er mye formelt og mange regler og lover hun har måttet sette seg inn i. Etter ett år vurderte Janniche om det var dette hun hadde drømt om. Hun var uvitende om den store arbeidsmengden, å alltid være på jobb – for det er knallhard jobbing å eie og drive egen butikk. I ettertid skulle hun ønske hun visste at dette var helt normalt, noe mange kjente seg igjen i. Hun er glad for at hun valgte å fortsette. Når man starter på år nr to, er man mer forberedt på det som kommer, man har gjort seg noen erfaringer, har sett hva som fungerer og ikke fungerer, man begynner å finne en rytme, fått seg noen større muskler – man er mer rustet.

Hos oss er det viktig med god kvalitet og god mat. Kombinert med et
godt smil og god service.

Fokusområdene

– Hos oss er det viktig med god kvalitet og god mat. Kombinert med et godt smil og god service, håper vi våre gjester kan føle seg hjemme hos oss- at dette stedet er litt deres også.

Et møtepunkt

Da Janniche overtok bakeriet forhandlet hun varer fra Jærbakeren. Da disse gikk konkurs ble det nødvendig med et navneskifte. Dette var relativt enkelt, det måtte bli Landsbybakeriet. Landsbybakeriet fikk nye leverandører, som Romsøes konditori og Sandnesbakeri.- Vi har mange stamkunder som har ukentlige treff hos oss. Disse har gjerne egne bestillinger, og da står maten klar når de kommer, slik liker jeg. Mens vi prater er «Herreavdelingen», som Janniche kaller dem, dypt engasjerti et tema på nabobordet vårt.- De er her hver dag, alltid like velkomne! I tillegg til de faste kundene, så er det mange som dropper innom for en matbit eller en kaffe til å ta med.- Her kommer det alle typer mennesker, sier Janniche og smiler.- Her er det barnebarn på tur med besteforeldre, foreninger og barseltreff,turgjenger og arbeidskarer som skal kjøpe seg lunsj. Jeg liker den pulserende atmosfæren. Janniche smiler hele tiden, mens hun prater.- Når det er så fullt at man må sette seg på et bord med ukjente, da skjer det alltid noe spesielt. Det er så fint når det knyttes bånd mellom bordene. Ingenting er som samtaler som går på kryss og tvers i lokalet.- Landsbybakeriet er blitt det jeg drømte om, et møtepunkt mellom mennesker.

Landsbymagasin forside

Portrettinternvjuet er hentet fra


En dame i en hage

Clifton Interiør

Butikker

Er det noen av dere som har pusset opp huset hjemme? Har dere da stått på Fargeriket Næss og klødd dere i hodet grunnet jungelen av muligheter når det gjelder farger, malingstyper, overflatebehandlinger, utallige ruller av tapeter og stoffprøver? Da har dere nok i så fall også møtt denne damen i 2. etasje.

Hun kan best sammenlignes med barnas svømmetrening i sommer – den trygge armen, kanten på bassenget, fotfestet, og den ekte følelsen av å bli ledet trygt på land! I 46 år har Fargeriket Næss kunnet tilby kunnskapen og ekspertisen til Åse Clifton. Nå starter en ny epoke. Åse åpner nemlig egen butikk i Randaberg,Sentrum 21 – Clifton Interiør.

Åse Clifton er en dame som hele tiden ser etter nye muligheter innen sitt fag. Hun startet sin jobbkarriere hos Næss Fargehandel for 46 år siden. Da hun hadde vært der i 9 år, ble hun avdelingsleder i 2. etg. Tiden gikk, og trenden har siden den gang stadig forandret seg. Endringer i markedet gjorde det vanskeligere å drive butikk,og det var nødvendig å tenke nytt. Åse løftet blikket, og fant nye muligheter. Hun gikk på kurs for å lære seg alt om gardiner, og de ulike gardinenes egenskaper. Hun fikk også kunnskap om solskjerming, og ved å satse på dette og et større sortiment,klarte de å drive butikk også i tøffere tider.

Nå er Åse pensjonist…egentlig. Men drømmen om mer fritid er fremmed for Åse.– Jeg elsker faget mitt og vil være med i gamet, jeg har så mye mer å gi! Jeg liker å hjelpe andre til å få det fint og mer funksjonelt hjemme. Åse er lidenskapelig engasjert og har en sterk indre motivasjon. Hun sluttet hos Fargeriket Næss i januar, men allerede i februar opprettet hun et enkeltmannsforetak og fikk egne kunder første uken. I løpet av de seks første månedene har Åse allerede hatt mange og store kunder som har hørt rykter om hennes business og som har tatt kontakt. Restauranter, hoteller, arkitekter, samt private kunder har hun fått på sin kundeliste.

– Jeg elsker faget mitt og vil være med i gamet, jeg har så mye mer å gi!

Åse så fort at det fremdeles var både behov og interesse for hennes kunnskap og ekspertise og fra 20. september åpner hun Clifton Interiør i Sentrum 21 på Randaberg. I butikken vil Åse tilby veiledning og ekspertise til de som trenger hjelp med interiøret sitt i hus og hjem. Hun kommer gjerne på hjemmebesøk, for å hjelpe med stil, farge, utvalg og oppheng av gardiner og solskjerming. Hun kommer også gjerne med råd og veiledning angående fargevalg og type tapet. Clifton Interiør vil ha et godt vareutvalg på gardiner, tapeter, puter, tepper, håndklær, toalettvesker,etc. Hun samarbeider tett med møbeltapetserer, som også lager sengegavl påbestilling. En av hovedleverandøren til Clifton Interiør blir det anerkjente merket Designers Guild.– Interiør og design er en grenseløs verden. Det kommer nye trender hele tiden. Her finnes det kun muligheter, og jeg blir aldri lei, avslutter Åse med et smil.

Portrettinternvjuet er hentet fra


2 damer

To bestevenner, en bedrift

Butikker

Mathilde Krüger Helfjord (27) fra Mo i Rana og Jannicke Lerang (27)fra Sunde lever drømmen sin. Sammen har de Hair & There, avd. Randaberg. – Vi er så glad i kundene våre, sier de og smiler.

De liker det tette båndet de får med kundene som kommer igjen og igjen. – Vi har stort sett faste kunder og fulle lister,så vårt eneste store problem er bemanning, forteller Mathilde. Jentene ønsker å utvide listene sine, og ha mulighet til å tilby flere timer til de som ønsker frisørtime. De er samstemte:– Vi søker en medarbeider til salongen vår!

Jentene har begge jobbet som frisør i 12 år (inkl. læretiden),og er stolte av arbeidet de gjør.– Vi legger sjela i arbeidet vårt, og tilpasser oss kundens behov. Jannicke er rask: – Jeg står heller litt for lenge med en kunde, enn å ende med noe halvveis. Mathilde er enig. Når kundene går ut av salongen, så skal de kjenne at de virkelig er den fineste versjonen av seg selv.

– Vi legger sjela i arbeidet vårt, og tilpasser oss kundens behov.

Å ha faste kunder er fantastisk. – Vi blir kjent med hårtypene, vet hva som er egnede produkter, og hvordan håret faller når vi klipper det på ulike vis. Vi merker om noen er stressa eller har mye å tenke på. Da er hodebunnen stram. Hodemassasje starter blodsirkulasjonen, og kan minske nakkeplager og hodepine. – Vi liker å kunne hjelpe.

Etter en lang sommer med mye sol og saltvann, så mister håret glans og det blir veldig tørt og livløst. Derfor tipser jentene om kurene de tilbyr som styrker håret, gir god fuktighet og tilfører nye proteiner. I tillegg kan de friste med en 15 minutters hodebunnsmassasje. Perfekt start på høsten!

Portrettinternvjuet er hentet fra