Person fra synsam

22 år i Randaberg

Synsam Randaberg

FAKTA OM Ørjan Arnøy

HVOR ER DU FRA? Tananger
SIVIL STATUS: Gift og har fire sønner,
hvorav en er optiker og en skal bli det.
HVA GJØR DU PÅ FRITIDEN?
Hver onsdag i sesongen (vår og høst)
er jeg med på regatta i regi av Stavanger
seilforening. Jeg er mannskap på en båt
som min kompis eier.
KJÆLEDYR: Hund
HVOR MANGE BRILLEPAR HAR DU?
Jeg har ikke et tall, og det er jo helt klart
en interesse jeg har. Hvert år får jeg 2-3
brillepar, og nå har jeg vært optiker siden
1995… Jeg har veldig mye rart, men jeg
klarer ikke å kaste noen av dem. Noen
briller kommer tilbake, noen blir et klenodium
fordi de er spesielle. Kanskje noen
av barna mine vil synes de er aktuelle
igjen om man bare venter lenge nok?

«Han er sønn, bror og far til en optiker. Hvem er dette?» Dersom dette hadde vært en gåte,så hadde svaret vært Ørjan Arnøy. Men hvem er denne koselige mannen som har stirret Randabergbuen inn i hornhinnene i 22 år?

Ørjan startet sin yrkeskarriere i fars butikk i Sandnes. Den gangen måtte man ta flere kurs etter at man var ferdig, det ble som en praksis etter selve utdanningen (dette er i dag en del av selve optikerstudiet). Da han hadde gjennomført de nødvendige kursene og jobbet i fars butikk i 3 år, rettet han kursen mot Randaberg. De hadde flere kunder fra Randaberg i farens butikk i Sandnes.– Vi syntes det var «gale» at blant alle gravemaskinene og traktorene, så var det ikke et optikertilbud. Sammen med min bror, tok vi sjansen og etablerte butikk i den ene delen av Sport 1 sine lokaler i 1998. Dette ble begynnelsen på fortsettelsen. Han har ikke angret.

Endring

Tidene har forandret seg. Fra gammelt av hadde man én optiker som man gikk til, det var trygt og fint. Men nå er det ikke slik lenger. Nå handler man der prisene er gunstige, på godt og vondt. For noen er det bra med jevn oppfølging, men for andre kan det være gunstig å få andre til å se på øynene.– I vår bransje er det ikke noe offentlig støtteordninger eller faste kunder, utenat kunden selv velger deg som fast optiker, forteller Ørjan.– Med det opplever vi selvsagt stor konkurranse fra andre optikerbutikker både internt i kjeden,men også fra andre kjeder. Videre ser vi at netthandelen tar over deler av markedet som linser og solbriller. Likevel har vi en ekspertise i butikkene, som man ikke får på nettet, og det er nok en fordel. Briller må prøves og testes mtp. passform, så det tar nok litt lengre tid før netthandelen tar helt overhånd i vår bransje. Synsam er en kjede som er flink til å oppdatere seg og henge med på både trender og netthandel. Ørjan sitter godt tilbakelent i stolen og snakker avslappet og rolig.

– Vi holdt et familieråd med vår far, som startet den første butikken. Han var tydelig på at vi burde gå inn i Synsam.

Nytt liv

I 13 år drev brødrene Arnøy butikkene privat, uten å være en del av noen stor kjede. I 2010 ble de kontaktet av Synsam-kjeden og i 2011 ble brødrenes fem optikerforretninger i Rogaland (Randaberg, Hundvåg, Bryne, Stavanger og Sandnes) innlemmet i Synsam-familien.– Vi holdt et familieråd med vår far, som startet den første butikken. Han var tydelig på at vi burde gå inn i Synsam, forteller Ørjan. Han er glad for at de hørte på faren den gangen. En annen som også er storfornøyd med valget som ble tatt, er Ørjans kone.– Kona mi sier at vi endelig fikk et liv igjen etter at vi solgte butikkene, forteller Arnøy og viser til både helgefri annenhveruke og fem uker ferie årlig. Ingen av delene var mulig de 13 årene da han selv satt med det overordnede ansvaret.– Nå sover jeg bedre om natten. Før måtte jeg være «hands on»på alt fra utstillinger, papirarbeid til drift, men nå er jeg en vanlig ansatt som får beskjeder fra høyeste hold om hvordan alt skal gjennomføres og se ut i butikken. Jeg har også sluttet som butikksjef, nå er det Bente Huth som tar den delen. Jeg gjør kun optikerarbeidet, og det er jeg takknemlig for.– Bransjen har forandret seg til at det er gunstigere å være med i en kjede, fremfor å være en øy som drive alene. Vi fikk større muligheter og et større marked. Med kjeden så kom det flere merker og bedre tilbud, som abonnementer på briller og linser.

Landsbymagasinet_01-2020

Portrettinternvjuet er hentet fra