2 personer foran en butikk

«Me har stort sett alt»

Coop Hage og Landbruk

Landbruken har en lang historie i bygda vår. Bøndene ønsket et samvirkelag, et handelslag i bygda si, og i 1908 åpnet Randaberg Forbruksforening for handel midt i Randaberg sentrum. Denne etableringen kan vi trygt si har vært en av de viktigste begivenhetene i Randaberg sin historie. Landbruken ble en viktig avdeling – den gang ble den kaldt Klilageret – og har helt siden starten hatt et tett samarbeid med Felleskjøpet. Klilageret solgte varer for felleskjøpet, som kraftfor, gjødsel, og såvarer (korn og såfrø) til gårdsdrift. Med tiden utvidet landsbruksbutikken sortimentet med rekvisita til landbruket, til fjøs og stell. Coop Mega har i årenes løp utvidet matbutikken flere ganger og i 2005 flyttet Coop Hage & Landbruk ut i nye lokaler,der de er i dag.

En stor krambod

Vi møter Øystein Garvik som er butikksjef og er mannen med det store, varmesmilet. Øystein ønsket at Coop Hage & Landbruk skulle være som en stor, stor krambod. Og det har han fått. I lokalene finner du over 4000 ulike artikler til hus,hjem og gård.- Jeg ser at kundegruppen har utvidet seg. Før var det i hovedsak bønder som kjøpte sekkevarer og redskaper til gårdsbruk, men nå er det folk i alle aldre som har hus og hjem eller gård. De siste årene har salget av blomsterfrø og såfrø økt kraftig. Folk har begynt å dyrke selv i pallekasser, blomsterbed og jordflekker. Vi selger også mye dyrefor, til blant annet katt, hund og hest. Det er rundt 200 hester på Randaberg! skyter Øystein inn. Øystein er en engasjert mann.

God service «gjere så godt»

Øystein er ikke så opptatt av de store tilbudene og veldig promotering. For Øystein handler det om menneskelige relasjoner, at kunden møter noen med erfaring og som kjenner dem og behovene deres. Øystein utstråler ærlighet, varme og trygghet.- Du vet, god service koster så lite, «men gjere så godt».- Og jeg må få sagt at «Randabergbuen» er skikkelig flinke til å bruke egne lokalebutikker. Folk kommer innom til Landbruken først, de har en skikkelig lojal holdning.

Du vet, god service koster så lite, «men gjere så godt»

Nok til alle

Visste du at Øystein hver dag henter gårsdagens gjærbakst på bakeriet til Coop Mega, og deler dette ut gratis til mange ivrige skolebarn? Hvorfor? Han oppdaget at noen barn likte å klatre på sekker og paller bak butikken. Han var redd for at varene skulle bli ødelagt og at barna skulle falle og skade seg, og i stedet for å jage dem bort inviterte han dem inn i butikken på gratis boller og kaker. På den måten får han en relasjon til barna og en anledning til å prate med dem. Øystein synes det er koselig med barna, han liker iveren i øynene når de kommer løpende inn i butikken.- Jeg prater med dem. Lærer dem å si takk, og at man ikke skal ta mer enn en bolle hver, så det er nok til alle.

Portrettinternvjuet er hentet fra