Bilde av 2 personer som står ved blomster

Et ektepar som håndplukker varer

Europris håndplukker varer selv

Hender det at du mangler noe og tenker «Europris har det sikkert», og så stemmer det? Hovedgrunnen til det er Robert og Marita. Ekteparet som er over snittet opptatt av at alle skal være fornøyde. Dersom det ikke finnes i butikken, så prøver de å skaffe det. For deg. Samme hva.

Marita og Robert ser på Europris som en familiebedrift. Det er bare Marita og Robert som ER i familie, men de andre er en del av europris-familien på Randaberg. Charlotte og Lise har vært med helt fra butikken åpent i 2005. Robert ramser opp alle som jobber i butikken, alt fra assisterende butikksjefer til lærlinger og ungdommene som jobber i helgene og kveldstid. De er like uunnværlige, alle 15.

FØRST MED PLANTER

Da Robert og Marita startet Europris i Randaberg for 13 år siden, så eide de to blomsterbutikker. Kombinert med familie og barn, så ble tiden knapp.«Noen måtte gå». Blomsterbutikkene ble solgt, men Marita tok med seg denne kunnskapen inn på sin nye arbeidsplass. Robert og Marita oppdaget et marked som ingen hadde tatt tak i: Mange slike butikker solgte buketter, men få solgte planter og sommerblomster. De to første årene var Randaberg Europris den eneste Europris butikken i Norge som solgte planter.

HÅNDPLUKKER VARER

Meningen med Europris er å ta det beste ut av alle bransjene, og selge litt av alt under samme tak. Hvorfor ikke la dette også gjelde blomster? Robert og Marita har god lokalkunnskap om sesongens planter i området, så 70 % av alle sommerblomstene leveres av gartneri i vår region. Også busker og trær leveres fra lokale gartneri. Tidligere fikk man kun blomster i sesongen, men nå får vi blomster hele året. Når sesongen i Norge er slutt, drar ekteparet ned til Nederland og håndplukker varer fra ulike leverandører.

Visste du at Randaberg Europris var den første Europrisbutikken som solgte planter i Norge?

JOBB MED MENING

Robert setter pris på at kunder kommer innom for en prat. Han ser at mange bruker dagens handlerunde som en sosial aktivitet, en måte å treffe andre på. Han liker det. Han liker å kunne svippe innom noen av de eldre, trofaste kundene, fredag ettermiddag på vei hjem, som «bare» trenger noen tennbriketter eller litt ekstra jord til morgendagens hagearbeid. Å kunne strekke ut en ekstra hånd gjør at butikken blir mer enn en arbeidsplass med tall og regnskap,da blir det mening i det man driver med.

Landsbymagasinet_01-2018

Portrettinternvjuet er hentet fra